سفارش تبلیغ
صبا ویژن
برادران، در کنار ظرف های بزرگ [غذا]، چه بسیارند و به هنگام حوادث روزگار، چه کم! [امام علی علیه السلام]
یااباصالح مهدی ادرکنی
 
 RSS |خانه |ارتباط با من| درباره من|پارسی بلاگ
»» احکام نمازطبق رساله مرجع عالیقدرشیعه آیت الله العظمی وحیدخراسانی

نماز مستحبى براى کسى که نماز قضاى واجب به عهده دارد
سؤال 8 ـ اگر کسى نماز قضاى واجب به گردن دارد مى تواند نماز مستحبى بخواند؟     
جواب) در صورتى که وقت نماز قضاى واجب تنگ نباشد مى تواند نماز مستحبى بخواند.     
 
نماز قبل از وقت
سؤال 7 ـ شخصى یقین داشته که وقت نماز رسیده است، یا از راه معتبر، دخول وقت براى او ثابت شده و نماز خوانده، بعد فهمیده که نمازش قبل از وقت بوده، آیا نماز او صحیح است؟     
جواب) در فرض مذکور اگر تمام نمازش قبل از وقت بوده، نماز باطل بوده و اعاده آن واجب است ولى اگر بداند در اثناء نماز او، وقت داخل شده، نماز او صحیح است اگرچه احتیاط مستحب آن است که نمازش را اعاده کند.     
 
وقت فضیلت نماز مغرب و عشاء
سؤال 6 ـ وقت فضیلت نماز مغرب و عشاء چیست؟     
جواب) وقت فضیلت نماز مغرب از اول مغرب است تا هنگامیکه سرخى طرف مغرب (شفق) از بین برود و وقت فضیلت نماز عشاء از زمانى است که سرخى طرف مغرب (شفق) از بین برود تا زمان ثلث اول شب و تعجیل در وقت فضیلت، افضل است.     
 
وقت نماز صبح
سؤال 5 ـ وقت فضیلت نماز صبح را بیان بفرمائید؟     
جواب) وقت فضیلت نماز صبح از فجر صادق (اذان صبح) تا ظاهر شدن سرخى طرف مشرق است و در این وقت فضیلت، هرچه زودتر بخواند افضل است.     
 
نیت نماز مغرب و عشاء بعد از نیمه شب
سؤال 4 ـ اگر کسى نماز مغرب و عشاء را تا نیمه شب شرعى نخوانده آیا از نیمه شب تا اذان صبح به نیت اداء باید بخواند یا قضاء؟     
جواب) در صورتى که اضطراراً نماز مغرب و عشاء را قبل از نیمه شب نخوانده مثل اینکه خوابش برده و یا فراموش کرده، تا اذان صبح به نیت اداء بخواند ولى در صورتى که عمداً آن را به تأخیر انداخته بنابر احتیاط واجب باید فوراً به انجام آن مبادرت نموده و آن را بدون نیت     
 
آخرین مهلت نماز عشاء
سؤال 3 ـ وقت خواندن نماز عشاء تا چه زمانى است؟     
جواب) آخر وقت نماز عشاء براى مختار نصف شب است، و اگر نخواند باید بنابر احتیاط واجب بعد از نیمه شب تا اذان صبح بدون نیت اداء و قضا آن را فوراً بجا آورده و اما براى مضطر به جهت خواب یا فراموشى تا طلوع فجر صادق امتداد دارد. و بنابر احتیاط واجب شب را از اول غ     
 
نیمه شب شرعى
سؤال 1 ـ آیا نیمه شب شرعى بین غروب خورشید تا طلوع آفتاب است یا تا اذان صبح؟     
جواب) نیمه شب، بنابر احتیاط واجب حدّ وسط بین غروب خورشید و طلوع فجر صادق (اذان صبح) مى باشد.     
 
زوال
سؤال 2 ـ مراد از زوال چیست؟     
جواب) نیمه روز را زوال مى گویند و روز از لحظه طلوع خورشید تا لحظه غروب آن به حساب مى آید.     
 
 
پوشش و لباس نماز گزار     PDF     چاپ     پست الکترونیکی
نماز خواندن با لباسى که در آن محتلم شده
سؤال 11 ـ آیا با لباسى که در آن محتلم شده ایم میتوانیم نماز بخوانیم؟ آیا لباس نجس است یا نه؟     
جواب) اگر آلوده به منى باشد ، نجس است و نماز در آن صحیح نیست .والله العالم .     
 
نماز خواندن در لباس چرمى مشکوک
سؤال 12 ـ اگر با لباس چرمى که از کشورهاى غیر اسلامى آمده نماز بخواند ولى شک داشته باشد که این چرم از جنس پوست حیوانات بوده یا از جنس مواد شیمیایی است آیا نمازش صحیح است؟     
جواب) در فرض مذکور نماز خواندن در آن لباس مانعى ندارد.     
 
عدم رعایت پوشش در حال نماز
سؤال 9 ـ اگر زن بفهمد که در حال نماز پوشش واجب را رعایت نکرده تکلیفش چیست؟     
جواب) در صورتى که در حین نماز ملتفت شود که جائى از بدن او مثل مو یا گردن یا جاهاى دیگرى که پوشاندنش واجب است را نپوشانده بنابر احتیاط واجب نمازش را تمام نموده و اعاده کند، اما اگر بعد از نماز متوجه شود که در حین نماز از روى غفلت و نسیان، پوشش واجب خود را     
 
پوشاندن روى پا و کف پا در نماز بانوان
سؤال 10 ـ آیا خانمها در هنگام نماز روى پا و کف پا را (مثلا در حال سجده یا تشهد) باید بپوشانند؟     
جواب): پوشاندن روى پا تا مچ براى بانوان لازم نیست ولى براى اینکه اطمینان کند که مقدار واجب را پوشانده است باید مقدارى پایین تر از مچ ها را هم بپوشاند و همچنین احتیاط مستحب این است که کف پاها را هم بپوشاند.     
 
 
مکان نمازگزار     PDF     چاپ     پست الکترونیکی
نماز خواندن در هواپیما و قطار
سؤال 14 ـ آیا نماز خواندن در هواپیما و قطار جایز است و در صورت جواز چگونه باید مراعات قبله را بنمائیم؟     
جواب) نماز خواندن در اتومبیل و کشتى و ترن و مانند اینها، هنگامى که ایستاده اند مانعى ندارد اما در صورتى که در حال حرکت بوده به گونه اى که مانع از آرامش بدن نمازگزار و انجام واجبات نماز اختیارى باشد صحیح نمى باشد، مگر اینکه به واسطه تنگى وقت یا جهت دیگر نا     
 
نماز خواندن جلوى قبر معصومین و ضریح ائمه (علیهم السام)
سؤال 13 ـ آیا مى توانیم جلوى قبر معصوم (علیه السلام) و ضریح ایشان نماز بخوانیم؟     
جواب) در فرض مذکور در صورتى که مستلزم هتک یا اسائه ادب شود جایز نیست و در صورتى هم که مستلزم هتک و خلاف ادب نباشد بنابر احتیاط واجب ترک شود. و در صورتى که فاصله زیادى تا قبر معصوم (علیهم السلام) داشته یا بین او و قبر معصوم (علیه السلام) چیزى قرار گرفته با     
 
 
نیت     PDF     چاپ     پست الکترونیکی
نیت اداء یا مافى الذمه در جائى که مردد بین اداء و قضاء باشد
سؤال 15 ـ اگر نماز واجب او به تأخیر افتاده و نمى داند که قضا شده یا نه، به چه نیتى نماز را بخواند و اگر به نیت اداء خوانده و بعد بفهمد قضاء شده آیا نمازش صحیح است؟     
جواب) در مفروض سؤال در صورتى که نمى داند قضاء شده یا نه، باید بنا بگذارد بر اینکه هنوز وقت باقى است و لذا مى تواند نیت اداء نماید و همچنین مى تواند نیت مافى الذمه کند و اگر نماز را به نیت اداء بخواند و بعد بفهمد قضاء شده در صورتى که به قصد امتثال امر واقع     
 
 
تکبیر     PDF     چاپ     پست الکترونیکی
تکرار عمدى تکبیره الاحرام
سؤال 16 ـ اگر کسى عمداً تکبیرة الاحرام را تکرار کند آیا نمازش صحیح است؟     
جواب) اگر تکرار سهوى باشد نماز صحیح است و اگر عمدى باشد در صورتى که علم به حکم شرعى داشته یا اینکه جاهل مقصر بوده (یعنى در جهل خود معذور نبوده) نماز او باطل است. و اما اگر جاهل قاصر بوده (یعنى در جهل خود معذور بوده) بطلان نماز بنابر احتیاط واجب است. و در     
 
 
قیام     PDF     چاپ     پست الکترونیکی
تکیه کردن بر عصا یا دیوار در حال قیام
سؤال 17 ـ آیا مى توانیم هنگامى که در نماز ایستاده ایم به دیوار یا عصا تکیه نمائیم؟     
جواب) در صورتى که از روى ناچارى باشد اشکالى ندارد ولى در حال اختیار بنابر احتیاط واجب به دیوار و عصا و مانند اینها تکیه نکنید.     
 
کسى که نمى تواند بایستد یا بنشیند
سؤال 18 ـ اگر نماز گزار قدرت بر ایستادن یا نشستن نداشته باشد و مجبور باشد به حالت خوابیده نماز بخواند به چه صورت باید روبه قبله قرار بگیرد؟     
جواب) باید دراز کشیده و به طرف راست خوابیده و صورتش رو به طرف قبله باشد (به همان هیأتی که میت در درون قبر روبه قبله گذاشته مى شود) و در صورتى که نتواند به پهلوى راستش بخوابد، به پهلوى چپ بخوابد و باز صورتش رو به قبله باشد و اگر نتوانست بر دو طرف بخوابد بر     
 
نماز با قیام بدون رکوع و سجود اختیارى یا نماز نشسته با رکوع و سجود
سؤال 19 ـ اگر نماز گزار وقتى که ایستاده نماز بخواند نتواند خم شده و رکوع و سجود نماید و مجبور است به جاى رکوع و سجود با سر اشاره کند ولى در صورتى که نشسته نماز بخواند مى تواند خم شده و رکوع و سجود انجام دهد آیا تکلیف او نماز خواندن با قیام است یا نماز خوا     
جواب) مسأله دو صورت دارد: 1 ـ اگر متمکن از قیام است ولى متمکن از رکوع ایستاده نیست، باید نماز را ایستاده بخواند و براى رکوع اشاره نماید، و بنابر احتیاط واجب نماز را با رکوع نشسته اعاده نماید. 2 ـ اگر متمکن از رکوع و سجود هر دو نباشد، باید ایستاده نماز بخو     
 
کسى که فقط در بعضى رکعات یا قسمتهاى نماز بتواند بایستد
سؤال 20 ـ اگر کسى قدرت ایستادن براى نماز را ندارد ولى در بعضى از قسمتهاى نماز توانائى ایستادن را پیدا مى کند تکلیفش چیست؟     
جواب) در مفروض سؤال واجب است که قیام کند تا موقعى که احساس نمود که دیگر توانائى بر قیام را ندارد، در آن موقع بنشیند و اگر در حالى که نشسته احساس کرد که قدرت بر ایستادن دارد به همان مقدار که توانست بایستد ولى تا بدنش آرام نگرفته، نباید قرائت و اذکار واجب ن     
 
 
قرائت     PDF     چاپ     پست الکترونیکی
غلط خواندن قرائت براى جاهل مرکب
سؤال 29 ـ شخصى مدتها اعراب کلمه اى از سوره حمد را غلط مى خواند و بعضى مخارج حروف را درست ادا نمى کرد و اعتقاد و یقین داشته که قرائتش صحیح است تکلیف نماز او چیست؟     
جواب) اگر در اعتقاد به صحّت قرائتش جاهل مقصّر نبوده، نماز او صحیح است، ولى بنابر احتیاط مستحب نماز هایى را که غلط خوانده اعاده نماید.     
 
بلند خواندن حمد و سوره در نماز ظهر جمعه
سؤال 30 ـ آیا بلند خواندن حمد و سوره در نماز ظهر روز جمعه جایز است؟     
جواب) بله مستحب است. والله العالم.     
 
شنیدن آیه سجده در حال نماز
سؤال 21 ـ اگر کسى آیه سجده را تلاوت کرد و نماز گزار هم تلاوت آیه سجده دار را شنید تکلیفش چیست؟     
جواب) اگر آیه سجده به گوش او خورد بدون اینکه قصد کند آن را بشنود سجده واجب نیست، ولى اگر استماع کرد (یعنى با اختیار خود آن را گوش داد) با سرش اشاره به سجده نموده و نمازش را تمام کند و بعد از نماز بنابر احتیاط مستحب سجده بنماید.     
 
ادغام «خیر من الف شهر»
سؤال 28 ـ آیا ادغام تنوین و نون ساکنه در حروف یرملون مثلا در سوره قدر ادغام تنوین کلمه خیرٌ در میم کلمه من الف شهر یا در ذکر الف شهر یا در ذکر صلوات ادغام تنوین دال در محمد (صلی الله علیه وآله )در «واو» واجب است؟     
جواب) خیر، ادغام تنوین و نون ساکنه در حروف یرملون واجب نیست ولى احتیاط مستحب ادغام نمودن است.     
 
وقف به حرکت
سؤال 24 ـ آیا در قرائت نماز جایز است به حرکت وقف کنیم؟ مثلاً بگوئیم «ایاک نعبُدُ» و دال را ضمّه قرائت کرده و بر آن وقف کنیم و بعد بگوئیم «و ایاک نستعین»؟     
جواب) بنابر احتیاط واجب وقف به حرکت جایر نیست.     
 
مدّ «تنزّل الملائکه»
سؤال 27 ـ آیا در تنزّل الملائکه واجب است ملائکه را مدّ بدهیم؟     
جواب) واجب نیست ولى بنابر احتیاط مستحب مدّ آن رعایت شود.     
 
وصل به سکون
سؤال 25 ـ آیا مى توانیم کلمه اى را که آخرش ساکن قرائت شده به کلمه بعدى وصل کنیم؟     
جواب) مانعى ندارد، ولى احتیاط مستحب این است که وصل به سکون ننمائیم.     
 
مدّ «ولا الضّالین»
سؤال 26 ـ آیا مدّ در کلمه «ولا الضالین» واجب است؟     
جواب) بله     
 
گفتن بسمله در قرائت بدون تعیین سوره
سؤال 22 ـ اگر کسى در حین قرائت بسمله را به عنوان آیه قرآن بدون تعیین سوره آن بگوید آیا کفایت از بسمله سوره اى که مى خواهد در قرائت بخواند مى نماید؟     
جواب) در مفروض سؤال کفایت نمى کند و باید گفتن بسمله را اعاده نموده و سوره خاص آن را تعیین کند.     
 
قرائت بلند به جاى آهسته و بر عکس
سؤال 31 ـ اگر در جائى که باید نماز را بلند بخواند آهسته بخواند و بر عکس در جائى که آهسته خواندن واجب است آن را بلند بخواند نماز صحیح است یا باطل؟     
جواب) در مفروض سؤال اگر عمداً باشد نماز باطل و اگر از روى فراموشى یا ندانستن حکم شرعى باشد نماز صحیح است. و اگر در بین خواندن حمد و سوره هم بفهمد که اشتباه خوانده لازم نیست مقدارى را که خوانده دوباره بخواند.     
 
تکرار آیه
سؤال 36 ـ آیا دوباره خواندن آیه در قرائت نماز جائز است؟     
جواب) در صورتى که به قصد جزئیت نباشد ، مثلاً به قصد احتیاط باشد، جایز است.     
 
خواندن و گوش دادن آیاتى که سجده واجب دارد براى حائض
سؤال 35 ـ آیا گوش دادن به آیات سجده واجب براى حائض حرام است؟ و اگر شنید آیا سجده بر او واجب مى شود؟     
جواب) آنچه بر او حرام است، خواندن آیه سجده است ،و لکن اگر گوش داده سجده بر او واجب است و باید بلافاصله سجده کند. والله العالم.     
 
فراموش کردن سوره و خواندن سوره دیگرى به جاى آن
سؤال 34 ـ اگر مقدارى از سوره را فراموش کند یا وقت براى خواندن آن تنگ باشد آیا مى تواند آن را رها کند؟     
جواب) در فرض مذکور مى تواند آن را رها کند و سوره دیگرى بخواند.     
 
رها کردن سوره وخواندن سوره دیگر
سؤال 33 ـ آیا مى شود سوره اى را که بعد از حمد مى خوانیم در وسط خواندن، رها کرده و سوره دیگرى بخوانیم؟     
جواب) اگر سوره اى که بعد از حمد مى خواند سوره قل هو الله احد یا سوره قل یا ایها الکافرون باشد، نمى تواند آن را رها کند وسوره دیگرى بخواند و اگر در ظهر روز جمعه عمداً یکى از این دو سوره را بخواند بنابر احتیاط واجب نمى تواند آن را رها کند و سوره جمعه و مناف     
 
بلند خواندن نماز صبح ومغرب و عشاء براى خانمها
سؤال 32 ـ آیا بلند خواندن حمد و سوره نماز صبح و مغرب و عشاء براى خانمها جایز است؟     
جواب) براى خانمها جایز است که حمد و سوره نماز صبح و مغرب و عشاء را مثل آقایان بلند بخوانند ولى اگر نامحرم صداى ایشان را بشنود بنابر احتیاط آهسته بخوانند. ولى در بعضى موارد براى زنان حرام است که صداى خود را به نامحرم بشنواند مثل این که قرائت را با خضوع در     
 
قرائت اشتباه
سؤال 23 ـ اگر کسى از روى بى اعتنایی رعایت اعراب وبناء و تشدید کلمات را نکرده و حروف را از مخارج اداء نکند آیا نمازش صحیح است؟     
جواب) در فرض مذکور نماز او باطل است.     
 
 
رکوع     PDF     چاپ     پست الکترونیکی
اکتفاء به یک سبحان الله
سؤال 41 ـ آیا در رکوع مى شود به جاى سه بار «سبحان الله» یکبار بگوئیم؟     
جواب) خیر جایز نیست مگر براى مریض یا در ضیق وقت یا در سایر موارد ضرورت.     
 
زیادى سهوى رکوع در نماز
سؤال 40 ـ اگر در نماز واجب یا مستحب سهواً رکوع زیادى انجام دهیم آیا نماز باطل مى شود؟     
جواب) در نماز واجب زیادى سهوى رکوع موجب بطلان آن مى شود مگر در نماز جماعت که اگر رکوع زائد به جهت متابعت امام جماعت باشد مانعى ندارد، و همچنین در نماز مستحب زیادى سهوى رکوع اشکال ندارد.     
 
رکوع در نماز نشسته
سؤال 39 ـ در رکوع نماز نشسته تا چه حدّ باید خم شویم؟     
جواب) حدّ رکوع در نماز نشسته آن است که به مقدارى خم شود که صورت مقابل زانوها قرار بگیرد و بهتر آن است که به قدرى خم گردد که کمرش صاف شود.     
 
گذاشتن کف دست روى زانو
سؤال 38 ـ آیا گذاشتن کف دست روى زانو واجب است؟     
جواب) خیر، گذاشتن کف دست روى زانو مستحب است.     
 
ذکر رکوع در حال حرکت
سؤال 37 ـ اگر کسى در حال خم شدن و حرکت به رکوع قبل از اینکه آرام بگیرد ذکر رکوع را بگوید نمازش صحیح است؟     
جواب) اگر عمداً در حال حرکت و قبل از طمأنینه (آرام گرفتن) ذکر رکوع را بگوید نمازش باطل است مگر اینکه جاهل قاصر باشد که در این صورت نمازش باطل نمى شود و اگر سهواً چنین کند واجب است بعد از آرام گرفتن بدن ذکر رکوع را دوباره بگوید، و اگر بعد از آن که از حال ر     
 
 
سجود     PDF     چاپ     پست الکترونیکی
چیزهایی که سجده بر آنها باطل است
سؤال 47 ـ در نماز واجب و در آیاتى که سجده واجب دارند، بر چه چیزهایی نمى توان سجده کرد؟     
جواب) سجده بر چیزهاى خوراکى صحیح نیست، بنابراین سجده بر گندم و جُو و نان و برگ مو (برگ درخت انگور) تا وقتى که معمولا خوردنى است و گلهایی که خوراکى هستند و گیاهانى که خوردن آنها در بعضى جاها معمول و متعارف است و در جاهایی دیگر متعارف نیست و همچنین سجده بر     
 
حکم سجده در هنگام نبودن چیزى که سجده بر آن صحیح است
سؤال 48 ـ آیا در حالت اضطرار مى توان بر ناخن دست سجده کرد؟ اگر چیزى براى سجده نباشد وظیفه چیست؟     
جواب) اگر چیزى که سجده بر آن صحیح است ندارد یا اگر دارد بواسطه سرما یا گرماى زیاد و مانند اینها نمى تواند برآن سجده کند باید به لباسش سجده کند به شرط آنکه از حریر و ابریشم نباشد و احتیاط واجب اینست که لباسى که از پنبه و کتان است بر غیر آن مانند لباسى که ا     
 
چیزهایی که سجده بر آنها صحیح است
سؤال 46 ـ در سجده واجب نماز و سجده واجب قرآن بر چه چیزهایی مى توانیم سجده کنیم؟     
جواب) سجده بر مهر و خاک و سنگ و چوب و برگ درخت و برگ گلى که خوردنى نباشد و کوزه گلى و آجر و سنگ آهک و سنگ گچ و آهک پخته و گچ پخته و سنگهاى مرمر و مانند آن و علف وکاه و همچنین کاغذ و مقوایی که از آنچه سجده بر آن صحیح است مثل چوب و کاه ساخته شده باشد، صحیح     
 
عجز از سجده کامل
سؤال 45 ـ کسى که نمى تواند سجده اش را کامل انجام داده و سرش را روى زمین بگذارد، تکلیفش چیست؟     
جواب) کسى که نمى تواند پیشانى را به زمین برساند باید به قدرى که مى تواند خم شود، و مهر یا چیز دیگرى را که سجده بر آن صحیح است روى چیز بلندى گذاشته و طورى پیشانى را برآن بگذارد که بگویند سجده کرده است، ولى باید کف دستها و زانوها و انگشتان پا را به طور معمو     
 
برداشته شدن ناگهانى سر از سجده
سؤال 44 ـ اگر به طور اتفاقى سرمان از روى مهر برداشته شده و دوباره روى زمین قرار گرفت آیا دو سجده حساب مى شود یا یک سجده؟     
جواب) اگر پیشانى بى اختیار از جاى سجده بلند شود چنانچه که ممکن باشد باید نگذارد دوباره به جاى سجده برسد واین یک سجده حساب مى شود چه ذکر سجده را گفته باشد یا نه و اگر نتواند سر را نگه دارد و بى اختیار دوباره به جاى سجده برسد اگر قبل از آنکه سرش از سجده برد     
 
گذاشتن انگشتهاى دیگر پا به جاى انگشتهاى ابهام
سؤال 43 ـ آیا در سجده مى تواند به جاى انگشتهاى ابهام سایر انگشتها را روى زمین بگذارد؟     
جواب) در سجده گذاشتن سر انگشتهاى دیگر غیر انگشتهاى ابهام کفایت نمى کند ،و اگر انگشتهاى ابهام پا (شصت) روى زمین گذاشته نشود در صورتى که جاهل مقصّر بوده نماز باطل است ولى اگر جاهل قاصر بوده نماز صحیح مى باشد.     
 
سوره هایی که سجده واجب دارند
سؤال 50 ـ سوره هایی که سجده واجب دارند کدام سوره ها هستند؟     
جواب) در هر یک از چهار سوره «32 سجده» و «41 فصلت» و «53 النجم» و «96 علق» یک آیه سجده است که اگر انسان بخواند یا گوش دهد، بعد از تمام شدن آن آیه باید فوراً سجده کند.     
 
سجده بر تسبیح تربت پخته نشده
سؤال 42 ـ آیا سجده بر تربت پخته نشده، جایز است و کفایت از سجده مى کند؟     
جواب) سجده بر تسبیح تربت که گل آن پخته نشده باشد و دانه هایش جمع شده و دور از هم نباشند و مجموع آن مقدارى که در پیشانى بر آن قرار گرفته به اندازه مسمّاى سجود باشد جایز بوده و سجده صحیح است.     
 
مفقود شدن چیزى که سجده بر آن صحیح است (مثل مهر) در اثناء نماز
سؤال 49 ـ اگر در حال نماز مهر یا چیزى که بر آن سجده جایز است مفقود شود تکلیف نماز او چیست؟     
جواب) اگر در بین نماز چیزى که بر آن سجده مى کند گم شود و چیزى که سجده بر آن صحیح است نداشته باشد چنانچه وقت وسعت دارد باید نماز را بشکند و اگر وقت تنگ است باید به ترتیبى که در سؤال قبل گفته شد عمل نماید.     
 
شرائط سجده در آیه اى که سجده واجب دارد
سؤال 51 ـ آیا طهارت و روبه قبله بودن و سایر امور در سجده واجب قرآن شرط شده است یا خیر؟     
جواب) در سجده واجب قرآن باید جاى انسان غصبى نباشد و باید پیشانى را بر چیزى که سجده بر آن صحیح است گذاشته، و بنابر احتیاط واجب جاهاى دیگر بدن را که در سجده نماز ذکر شد بر زمین بگذارد، و بنابر احتیاط واجب جاى پیشانى او از جاى سر انگشتانش بیش از چهار انگشت ب     
 
 
تشهّد     PDF     چاپ     پست الکترونیکی
گفتن الحمدلله قبل از تشهّد
سؤال 52 ـ آیا گفتن الحمدلله قبل از تشهّد واجب است؟     
جواب) در تشهّد قبل از شروع نمودن به ذکر واجب مستحب است که بگوید: «الحمدلله» یا بگوید «بسم الله و بالله و الحمدلله و خیر الاسماء لله»     
 
فراموش کردن تشهّد
سؤال 53 ـ اگر در نماز بعد از رکعت دوّم تشهّد را فراموش کردیم تکلیف ما چیست؟     
جواب) اگر تشهّد را فراموش کند و بایستد و پیش از رکوع یادش بیاید که تشهّد را نخوانده، باید بنشیند و و تشهّد را بخواند و دوباره بایستد، و آنچه باید در آن رکعت خوانده شود، بخواند و نماز را تمام کند. و بنابر احتیاط مستحّب بعد از نماز، براى ایستادن بى جا دو سج     
 
 
تسلیم     PDF     چاپ     پست الکترونیکی
سلام واجب در تسلیم
سؤال 54 ـ آیا هر سه سلامى که در تسلیم آمده واجب است؟     
جواب) خیر، گفتن سلام اوّل (السلام علیک ایها النبى و رحمه الله و برکاته) مستحب است و در سلام نماز گفتن یکى از دو جمله «السلام علینا و على عباد الله الصالحین» یا «السلام علیکم» کفایت مى کند، و مستحب است که به جمله «السلام علیکم» جمله «و رحمه الله و برکاته»     
 
 
قنوت     PDF     چاپ     پست الکترونیکی
قنوت فراموش شده
سؤال 55 ـ اگر کسى قنوت نماز را فراموش کرده و به رکوع برود آیا مى تواند قضاى آن را به جا آورد؟     
جواب) اگر نماز گزار قنوت را فراموش کرده و پیش از آنکه به اندازه رکوع خم شود، یادش بیاید، مستحب است بایستد و بخواند، و اگر در رکوع یادش بیاید، مستحب است بعد از رکوع قضا کند، و اگر در سجده یادش بیاید مستحب است بعد از سلام آن را قضا نماید.     
 
قنوت فارسى
سؤال 56 ـ آیا مى شود در نماز قنوت را به فارسى خواند؟     
جواب) خواندن دعا به زبان فارسى در قنوتِ نمازِ واجب و نمازِ مستحبّى به نماز ضررى نمى زند و نماز صحیح است امّا وظیفه قنوت انجام نشده و کفایت از دعاى عربى نمى کند. البته باید دعا به صورت مناجات با خدا بوده و خطاب به غیر خدا نباشد.     
 
 
منافیات نماز     PDF     چاپ     پست الکترونیکی
به هم زدن نماز واجب و مستحب
سؤال 64 ـ آیا مى شود نماز واجب یا مستحب را شکسته و آن را به هم زد؟     
جواب) شکستن نماز واجب از روى اختیار حرام است ولى براى حفظ مال و جلوگیرى از ضرر مالى یا بدنى مانعى ندارد، بلکه اگر حفظ جان خود انسان یا کسى که حفظ جان او واجب است، یا حفظ مالى که نگهدارى آن واجب مى باشد بدون شکستن نماز ممکن نباشد باید نماز را بشکند ، و احت     
 
برگرداندن عمدى صورت به سمت چپ یا راست در اثناء نماز
سؤال 57 ـ اگر کسى در نماز عمداً صورت خود را به سمت چپ یا راست برگرداند، آیا نمازش باطل مى شود؟     
جواب) اگر عمداً سر را به قدرى بگرداند که مواجه طرف راست یا چپ قبله یا بیشتر باشد نمازش باطل است. ولى اگر عمداً سر را کمى بگرداند که نگویند روى خود را به قبله برگردانده است نمازش باطل نمى شود، واگر به مقدارى بگرداند که بگویند روى خود را از قبله برگردانده ا     
 
راه رفتن مختصر در نماز
سؤال 60 ـ آیا راه رفتن مختصر در صورتى که چند قدم حرکت کرده ولى از قبله روى برنگرداند، نماز را باطل مى کند یا خیر؟     
جواب) در فرض مذکور، راه رفتن مختصر بدون اینکه از قبله منحرف شود اگر به مقدارى کم باشد که عرفاً صورت نماز را به هم نزند، مانعى ندارد ، ولى نباید در حال حرکت قرائت یا أذکار نماز را انجام بدهد .     
 
جواب سلام در نماز
سؤال 61 ـ اگر کسى به نمازگزار سلام کرد، تکلیف نمازگزار چیست؟     
جواب) اگر کسى به نمازگزار سلام کند باید همانطور که او سلام کرده جواب دهد، و بنابر احتیاط واجب در مفرد و جمع بودن (مفرد مثل علیک و جمع مثل علیکم) و در معرفه و نکره بودن (معرفه مثل السلام و نکره مثل سلام) باید مطابقت داشته باشد. مثلا اگر گفته سلام علیکم در     
 
جواب سلام غیر مسلمان در نماز
سؤال 62 ـ آیا جواب سلام شخص غیر مسلمان در نماز واجب است؟     
جواب) جواب سلام مرد و زن غیر مسلمان در نماز بنابر احتیاط واجب است و در جواب اکتفا کند به کلمه «سلام» یا به کلمه «علیک»، هرچند احوط آن است که به کلمه علیک جواب بگوید.     
 
سلام بچه ممیز و نامحرم به نمازگزار
سؤال 63 ـ اگر بچه ممیز یا زن نامحرم و یا مرد نامحرم به نمازگزار سلام کند، آیا جواب او واجب است؟     
جواب) در فرض مذکور جواب سلام بر نمازگزار واجب است.     
 
برگرداندن سهوى صورت از طرف قبله
سؤال 58 ـ اگر کسى در هنگام نماز سهواً صورت خود را از طرف قبله برگرداند آیا نمازش صحیح است؟     
جواب) اگر سهواً صورت خود را از طرف قبله برگرداند، ولى به حدّ راست یا چپ قبله نرسد، نماز صحیح است و اگر سهوا سر را به قدرى بگرداند که مواجه طرف راست یا چپ قبله باشد و متذکر شود، در صورتى که وقت (هرچند به مقدار یک رکعت) باقى مانده بنابر احتیاط واجب اعاده نم     
 
اشاره با دست و حرکت آن
سؤال 59 ـ اگر هنگام نماز دست را حرکت دهد و یا به واسطه دست به جایی اشاره کند نماز باطل مى شود؟     
جواب) کارى که صورت نماز را به هم نزد، مثل اشاره کردن با دست و حرکت آن اشکالى ندارد.     
 
 
نماز قضاء     PDF     چاپ     پست الکترونیکی
قضاى نماز براى کسى که نمى داند چه مقدار نمازهایش قضاء شده
سؤال 65 ـ اگر کسى مقدارى نماز قضاء داشته باشد ولى نمى داند نماز قضاى او چه مقدار است، تکلیف او چیست؟     
جواب) اگر به قضاى مقدار یقینى اکتفاء کند کافى است ولى احتیاط مستحب این است که به قدرى نماز بخواند که یقین کند تمام آنها را خوانده است.     
 
 
نماز مسافر     PDF     چاپ     پست الکترونیکی
سفر غیر شغلى براى کسى که شغلش سفر است
سؤال 69 ـ کسى که شغلش سفر است در صورتى که سفرى برود که مربوط به شغل او نیست آیا نمازش در آن سفر تمام است یا شکسته؟     
جواب) کسى که شغلش مسافرت است اگر براى کار دیگرى مانند زیارت یا حج مسافرت کند باید نماز را شکسته بخواند، ولى اگر مثلا راننده، اتومبیل خود را براى زیارت کرایه بدهد و در ضمن خودش هم زیارت کند باید نماز را تمام بخواند.     
 
ملاک مسافت شرعى در رفت و برگشت
سؤال 66 ـ اگر به جائى برویم که مسافت رفت حدود 25 کیلومتر و جاده دیگرى که از آن بر مى گردیم حدوداً 20 کیلومتر باشد، در این صورت آیا نماز شکسته محسوب مى شود؟     
جواب) مسافت شرعى 8 فرسخ که حدوداً مساوى 44 کیلومتر است مى باشد و باید هر یک از رفت و برگشت لا اقل به مقدار 4 فرسخ که تقریبا مساوى 22 کیلومتر است، باشد لذا در فرض مذکور نماز شکسته نیست.     
 
قصد اقامت در مکانى به مدت طولانى
سؤال 74 ـ بنده سال گذشته به تهران آمده و قصد داشتم به جهت شغلم مدت طولانى در تهران بمانم ولى الآن منصرف شده ام ولى ممکن است در صورتى که در شرکتى استخدام شوم سال دیگر در تهران بمانم آیا نمازم در تهران تمام است؟     
جواب) اگر از ابتدا بنا داشته اید که لا اقل یک سال در تهران بمانید، تا وقتى در تهران هستید نمازهاى شما تمام است.     
 
نماز کسى که شغلش در سفر است
سؤال 68 ـ کسى که به جهت شغلش به سفر مى رود آیا نمازش تمام است یا شکسته؟     
جواب) کسى که اقامتش در مکانى و شغل او (مثل تجارت، یا درس دادن یا درس خواندن، یا طبابت) در جائى دیگر است به طورى که یک روز در میان یا 4 روز در هفته یا بیشتر به آنجا سفر مى کند نمازش در محل شغل او تمام است. اما اگر 3 روز یا 2 روز در هفته براى شغلش به سفر مى     
 
کسى که در چند ماه معین شغلش سفر است
سؤال 70 ـ کسى که در بعضى ماههاى سال یا در بعضى فصلهاى سال بخاطر شغلش هر روز به مسافرت مى رود ولى در بقیه ماههاى سال شغل او سفر نمى باشد، آیا نمازش تمام است؟     
جواب) در فرض مذکور بنابراحتیاط واجب در همان ماه هایی که شغلش سفر یا مقدمه سفر بوده نماز را در سفر هم تمام و هم شکسته بخواند مگر در صورتى که شش ماه ازسال یا بیشتر هر روز به سفر مى رود که در این فرض بنابر أقوى نمازش تمام است ، ولى در بقیه ماههاى سال اگر اتف     
 
قصد اقامت در شهرى به مدت چند ماه
سؤال 75 ـ اگر به مدت چند ماه در شهرى مستقر شود آیا آن شهر براى او در حکم وطن است؟     
جواب) در صورتى که کمتر از 6 ماه در آنجا مستقر شود، آنجا نه وطن اوست و نه در حکم وطن، ولى اگر بین 6 تا یک سال در آنجا مستقر شده بنابر احتیاط واجب جمع بین حکم وطن و حکم مسافر بنماید (نماز را هم تمام و هم شکسته بخواند و روزه را گرفته و قضایش را هم بجا آورد)     
 
دانشجویی که هفته اى سه روز سفر برود
سؤال 71 ـ احتراما دانشجوى دانشگاه کرج هستم که به مدت یکسال و نیم هر هفته سه روز باید از تهران به کرج بروم. تکلیف روزه من چیست     
جواب) در صورتى که هفته اى سه روز مسافرت بروید احتیاط واجب این است که در کرج و در مسیر راه آن بین نماز تمام و شکسته و همچنین بین روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان و قضاى آن در بعد ماه مبارک جمع نمائید. از آنجا که معظم له در این مسأله احتیاط واجب فرموده اند میت     
 
سفر غیر شغلى
سؤال 72 ـ کسى که شغل او سفر نیست و مقدمه سفر هم نیست در صورتى که به جهت زیارت (مثل جمکران رفتن) یا تفریح، یا درمان بیمارى سفرهاى متعدد انجام دهد آیا نمازش تمام است یا شکسته؟     
جواب) در مفروض سؤال در صورتى که سفر شما بیشتر از حضور شما در وطن خودتان باشد، کثیر السفر بوده و نماز شما تمام است و مى توانید روزه بگیرید.     
 
دانشجویی که هر هفته پنج روز در محل تحصیل باشد
سؤال 73 ـ دانشجوئى که هر هفته پنج روز را در محل تحصیل سپرى کرده و دو روز را در وطن خود مى باشد آیا براى اینکه نمازش تمام و روزه اش صحیح باشد لازم است قصد ده روز نماید؟     
جواب) اگر در محل تحصیل مقرى دارید (مثلا خانه اى خریده یا اجاره کرده اید یا در خانه شخص دیگرى مستقر شده اید) در زمانى که هنوز عرفا اهل آن وطن شمرده نمى شوید، مثل دو دو یا سه ماه اول احتیاط واجب این است که جمع کنید بین نماز شکسته و تمام و روزه را بگیرید و ق     
 
شک در رسیدن به مسافت شرعى
سؤال 67 ـ کسى به جائى خارج از وطنش رفته که شک دارد به مسافت شرعى مى رسد یا نه، آیا نمازش را تمام بخواند یا شکسته و آیا لازم است که تحقیق نموده و مقدار مسافت را به دست آورده یا از دیگران بپرسد؟     
جواب) اگر شک دارد که این مکان مخصوص به حدّ مسافت شرعى مى رسد یا نه، باید نماز را تمام بخواند و مى تواند احتیاط کرده و جمع بین تمام وشکسته بنماید و تحقیق براى به دست آوردن مسافت مذکور لازم نیست ، و در صورتى که مى خواهد از دیگران بپرسد باید از دو نفر عادل ی     
 
 


    
© دفتر مرجع عالیقدر شیعه حضرت آیت الله العظمى وحید خراسانى -


نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » محمدحسن دولابی ( شنبه 88/6/28 :: ساعت 1:58 صبح )

»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

موسیقی
احکام نمازطبق رساله مرجع عالیقدرشیعه آیت الله العظمی وحیدخراسانی
مواعظ پیامبراسلام به ابوذر
امام زمان درکجا زندگی میکنند؟
کشتار شیعیان عراق با تحریک علمای وهابی سعودی
[عناوین آرشیوشده]

>> بازدید امروز: 2
>> بازدید دیروز: 1
>> مجموع بازدیدها: 15311
» درباره من

یااباصالح مهدی ادرکنی

» آرشیو مطالب
شهریور 1388

» لوگوی وبلاگ


» لینک دوستان

» صفحات اختصاصی

» طراح قالب